سلام ، به وبسایت کتابخانه فراسوی دانش خوش آمدید.

بهترین کتاب های تاریخ در کتابخانه و توضیح درباره هر کدام

بهترین کتاب های تاریخ در کتابخانه و توضیح درباره هر کدام

اثر تاریخی می‌تواند چیزهای زیادی باشد. یک پندنامه، یک داستان و شاید حتی یک تراژدی، همه و همه در دل آثاری که مربوط به گذشتگان است، یافت می‌شوند. زیرا تاریخ از اشتباهات انسان‌ها و حکومت‌ها، از گره‌ها و مشکلاتی که در دورانشان وجود داشته، از شکست‌ها و در نهایت از مرگ، سخن می‌گوید. اما چرا باید سرگذشت مردم و حکومت‌هایی که دیگر نیستند را بخوانیم؟ زیرا تاریخ خودش را تکرار می‌کند. این بخشی از سخنی است که کارل مارکس، تاریخ‌نگار و شخصیت مهم آلمانی، به زبان آورده است و می‌تواند بهترین پاسخ، برای چرایی مطالعه کتاب های تاریخ، باشد.

معرفی 7 کتاب تاریخ بی‌نظیر و مرجع

ما در این جا، به عنوان تیم تحریریه کتابخانه‌ی فراسوی دانش، هفت اثر تاریخی برتر و مستند را به شما معرفی کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

1) تاریخ جامع ایران

تاریخ جامع ایران

این اثر تاریخی را می‌توان میراثی بی‌نظیر از سوی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، برای مردم این کشور و تمام علاقه‌مندان آن، در نظر گرفت. کتاب تاریخ جامع ایران، مجموعه‌ی 20 جلدی بسیار کاملی است. این مجموعه توسط 170 تن از پژوهشگران و نویسندگان مرکز دائرة المعارف طی 14 سال نوشته شده است. پنج جلد اول این مجموعه به تاریخ سرزمین ایران پیش از ورود اسلام اختصاص دارد. این روایت از نشانه‌های انسان کهن در فلات ایران سپس ورود آریایی‌ها شروع شده و در نهایت با پایان ساسانیان، پایان می‌گیرد تا شروع روایت دیگری باشد. روایتی که از ورود اسلام به این سرزمین شروع می‌شود. خوب است بدانید این کتاب تنها به کشورگشایی‌ها و بررسی سلسه‌های حکومتی نپرداخته است. بلکه فرهنگ اجتماع، آداب و رسوم، علم و ادب، هنر و تمام مسائل این چنینی در هر دوره را نیز زیر ذره بین برده است.

2) کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت

کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت

زندگی انسان‌ها اجزایی جداگانه از هم نیست که در کنار یکدیگر نشسته باشند. بلکه جنگ، فرهنگ، سیاست، حکومت، هنر، فسلفه، علم، ادب، اقتصاد و در نهایت مذهب، همه در کنار هم، یک کل منسجم را تشکیل می‌دهند. در واقع انسان هر دوره، از دل تمامی آن‌ها متولد می‌شود. به همین خاطر نمی‌توان یکی را جدا از دیگری بررسی کرد. این موضوع حقیقتی است که ویل دورانت و همسرش آریل، توانستند درک کنند. آن‌ها در کتاب تاریخ تمدن خود نه قسمتی از این کل را، بلکه انسان هر دوره و جامعه‌ای که درونش متولد شده را توصیف کردند. از همین رو در تمام دوران و سرزمین‌ها، اثری بی‌نقص‌تر از این مجموعه درباره‌ی تمدن، وجود ندارد. اثر تاریخی ویل‌دورانت و آریل از بررسی شکل‌گیری تمدن و انسان پیش از تاریخ آغاز می‌شود. افسوس که این شاهکار با پایان زندگی زوج پژوهشگر، در عصر ناپلئون یا همان جلد یازدهم، ناتمام ماند.

 3) تاریخ اجتماعی ایران 10 جلدی

تاریخ اجتماعی ایران 10 جلدی 

همواره تاریخ به فاتحان، پادشاهان و سرکشان حکومتی اختصاص داشته است. با ورق زدن اثر های تاریخی چنین به نظر می رسد که کم اهمیت ترین چیز در نظر نویسنده و مورخان، مردم هر دوره و مسائل مربوط به آن ها بوده است. با این وجود می توان گفت مرتضی راوندی یکی از معدود افرادی است که به چهره ی واقعی گذشته، یعنی اجتماع مردم و شرایط آن اجتماع، توجه کرده است. کتاب وی در ده جلد به گذشته ی ایران زمین از سویی متفاوت پرداخته است. اولین جلد به پیش از اسلام اختصاص دارد و جلد دوم برای پس از آن است. باقی جلدها نیز هر کدام به طور جداگانه و به ترتیب، به طبقات اجتماعی، سیاست، اقتصاد، رسوم، تفریحات، مذهب و دانش، اختصاص یافته اند. به علاوه بسیاری از اساتید، آن را تنها منبع معتبر برای تاریخ اجتماعی ایران می دانند.

4) دانشنامه تخت فولاد اصفهان 4 جلدی

دانشنامه تخت فولاد اصفهان 4 جلدی

تخت فولاد یکی از معروف ترین آرامگاه ها در استان اصفهان است که مشاهیر زیادی در آن آرمیده اند. این قبرستان در حال حاضر هم به عنوانی مکانی تاریخی هم به عنوان جایگاه بزرگان، بازدید کنندگان بسیاری دارد. در سال 1389،  سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، جلد اول از مجموعه ی چهار جلدی دانشنامه ای، درباره ی این آرامگاه و مشاهیر خفته در آن، منتشر کرد. این معرفی به ترتیب حروف الفبا انجام میشد و شما را با هر کدام از علما، عرفا و ادبای تخت فولاد به طور کامل آشنا می کرد. جلدهای بعدی این اثر تاریخی نیز یکی پس از دیگری منتشر شدند تا آن که در سال 1394، حروف الفبا به پایان رسید. برای به ثمر رسیدن این مجموعه بیش از 13 سال تحقیقات انجام شده و در آن به مسائل زیادی از جمله موقعیت جغرافیایی، زندگی نامه بزرگان و مشخصات قبر آن‌ها، اشاره شده.

5) تاریخ ایران باستان 3 جلدی

تاریخ ایران باستان 3 جلدی

اثر فوق یکی از بهترین کتاب های تاریخ است که می‌تواند اطلاعات مستند بسیار زیادی را درباره‌ی فرهنگ و تمدن گذشتگان خاورمیانه‌ی امروزی در اختیار شما قرار دهد. احتمالا از این که گفتیم این اطلاعات درباره‌ی خاورمیانه است تعجب کرده باشید. زیرا برعنوان این کتاب به وضوح بیان می‌کند که نویسنده تاریخ ایران باستان را برای شما روایت می‌کند. اما جالب است بدانید که نظر ناشر درباره‌ی این سه‌گانه‌ی حسن پیرنیا این است که خواننده نه با یک اثر معمولی بلکه با دانشنامه‌ای در زمینه تمدن ممالک مهم گذشته از جمله ایران، روم، سوریه، مصر، عربستان و هند، رو به رو می‌باشد. به علاوه باید آن را اولین اثر ایرانی در نظر گرفت که کاملا علمی و براساس مستندات قابل قبول تاریخی نگاشته شده است. همچنین نگارش بسیار روان و جذابی نیز دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه آن را به هیچ عنوان از دست ندهید.

6) کتاب تاریخ صدام

تاریخ ایران باستان 3 جلدی

این اثر تاریخی دو جلدی نوشته‌ی کاگلین و با ترجمه ی روان و جذاب بیژن اشتری درباره ی صدام، رئیس جمهور معروف کشور عراق و عضوری از حزب بعث این کشور، می‌باشد  می‌توان این کتاب را در دسته‌ی کتب تاریخی و همچنین در میان زندگی نامه‌ها قرار داد. جلد اول آن به نام صدام، از ظهور تا سقوطش، با بررسی کودکی این رهبر خون‌خوار آغاز می‌شود. باقی فصل ها نیز تا زمان گرفتار شدن او به دست آمریکایی ها را پوشش می‌دهند. اما جلد دوم آن تنها به چند ماه پایان زندگی او اختصاص دارد و نویسنده نام آن را زندانی در کاخ خودش، گذاشته است. جالب است بدانید که همین جلد دوم نقدهای بسیار جالب و مثبتی از سمت نشریه‌ها و منتقدان ایالات متحده دریافت کرده است. در واقع منتقدین آمریکایی آن را یک بینش تازه به پروسه شکل گیری یک فرد شرور و مخرب برای جامعه، دانسته‌اند.

7) دایره المعارف مصور تاریخ فلسطین

دایره المعارف مصور تاریخ فلسطین

همان طور که می‌دانید در نقطه‌ای زمین، که امروزه آن را فلسطین می‌نامند، درگیری های بسیاری جریان دارد. درگیری هایی که گویا هیچ وقت تمام نمی‌شوند. اما شروع این ستیزه‌ها از چه زمانی بوده و چه دلایلی در پس آن نهفته است؟ این سوالی است که بسیاری از ما به طور دقیق پاسخ آن را نمی‌دانیم. اگر می‌خواهید پاسخ این سوال را پیدا کنید و درباره‌ی این موضوعات به درکی حقیقی برسید، باید با این سرزمین و تاریخ اعجاب انگیز آن آشنا شوید. بر ان اساس اثری که حامد کفاش، زهرا یگانه و امیر منصوری خلق کرده‌اند، راهی برای دستیابی به پاسخ تمام سوالات درباره‌ی بیت المقدس می‌باشد. این اثر تاریخی که با نام دایره المعارف مصور تاریخ فلسطین شناخته می‌شود، نثری جذاب و روان دارد. به علاوه در آن از تصاویر، نقشه‌ها و نمودارهای زیادی برای انتقال مفاهیم استفاده شده است. به همین خاطر آن را مصور می‌دانند.

بهترین کتاب ها در فراسوی دانش

در این جا شما با چند مورد از مجموعه آثار تاریخی موجود در کتابخانه‌ی فراسوی دانش، آشنا شدید. برای دسترسی به کتاب های تاریخی بیشتر می‌توانید به کتابخانه ماجعه کنید. به علاوه در بلاگ ما نیز ، بسیاری از کتب پرطرفدار در تمام زمینه‌های مطالعاتی معرفی شده‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به بلاگ، به تمام مطالب دسترسی داشته باشید. از همراهی شما متشکریم.

ارسال نظر
https://slot-deposit-10rb.digitalcommons.nc.gov/
https://slot-deposit-qris.digitalcommons.nc.gov/
https://spadegaming.digitalcommons.nc.gov/
https://pg-soft.digitalcommons.nc.gov/
https://habanero.digitalcommons.nc.gov/
https://cq9.digitalcommons.nc.gov/
https://bonus-garansi-kekalahan.digitalcommons.nc.gov/