سلام ، به وبسایت کتابخانه فراسوی دانش خوش آمدید.

معرفی بهترین کتاب ها در زمینه وسواس + بررسی این اختلال

معرفی بهترین کتاب ها در زمینه وسواس + بررسی این اختلال

همان طور که می دانیم افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی اغلب سعی می‌کنند تحت شرایطی به کنترل افکارشان بپردازند. در آن شرایط نیز به احتمال زیاد با شکست مواجه می‌شوند. در نتیجه افراد مبتلا به این اختلال در یک چرخه معیوب گرفتار می‌شوند. هر چه تلاش آن‌ها برای کنترل وسواس‌ها بیشتر می‌شود، اشتغال ذهنی‌شان هم درباره افزایش حالت‌های خلقی منفی‌شان، ناکامی در کنترل افکار و آشفتگی‌شان بیشتر می‌شود. این اشتغال‌های ذهنی شرایطی به وجود می‌آورند که افراد در کنترل افکار ناموفق می‌شوند.

 

 

در این مقاله کتاب هایی در زمینه این اختلال معرفی کردیم که شما را در حل این مشکل راهنمایی می کنند.

وسواس را بیشتر بشناسیم

تصور کنید که ذهن تان بر روی فکر یا تصوری گیر کرده باشد. سپس این فکر یا تصور در ذهن تان بارها و بارها دوباره تکرار شود. در حالی که شما این افکار را نمی خواهید. به دنبال این افکار احساس نگرانی شدیدی در این زمینه به وجود می آید. وسواس شما در این زمینه سیستم هشدار دهنده ذهن شما است. این سیستم بعدها باعث ایجاد اختلال در زمینه وسواس خواهد شد. هنگامی که مضطرب هستید مانند این است که با خطری مواجه اید. این اختلال احساسی است که به شما می گوید یک واکنشی نشان دهید. از طرفی ممکن است تشخیص دهید که ترس شما عاقلانه نیست. معقول به نظر نمی رسد اما با این وجود خیلی واقعی و شدید احساس می شود. چرا باید مغزتان دروغ بگوید؟ چرا باید احساساتی را تجربه کنید که حقیقی نیستند؟

احساسات دروغ نمی گویند …

اما متاسفانه باید بدانید اگر اختلال وسواس فکری – عملی داشته باشید، آن ها به شما دروغ می گویند.

 

 

اختلال وسواسی

اگر اختلال وسواس فکری – عملی داشته باشید، سیستم هشدار دهنده در مغزتان به طور صحیح کار نمی کند. مغزتان هشدار می دهد که در خطرید، در حالی که این گونه نیست. هنگامی که دانشمندان تصاویر مغزهای گروهی از افراد با این اختلال را با گروه دیگر مقایسه می کنند، می توانند ببینند که  تقریبا بعضی از نواحی مغز آنها با افرادی که این اختلال را ندارند متفاوت است. آن هایی که از این اختلال رنج می برند با ناچاری تلاش می کنند تا از اضطراب بی پایان و فلج کننده فرار کنند.

در این مقاله قصد داریم کتاب هایی در این زمینه معرفی کنیم که به شما کمک می کند وسواس خود را تا حدی کنترل کنید

وسواس چگونه به وجود می آید؟

وسواس‌ها ناگهان به ذهن شما خطور می‌کنند. ناخواسته، نامناسب و آشفته‌ساز هستند. همین که یک فکر مزمن در ذهن شما رسوخ می‌کند، توجه شما را به خودش جلب می‌کند و برای شما بسیار دشوار می‌شود که توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید. حتی اگر بتوانید حواس خود را به چیز دیگری معطوف کنید، این آرامش موقت است. زیرا باز هم سر و کله‌ی وسواس‌ها پیدا می‌شود. محتوای وسواس‌ها با شخصیت، ارزش‌ها، ایده‌آل‌ها و اهداف اخلاقی شما ناهم‌خوان هستند.

 

وسواس‌ها می‌توانند به سه شکل به ذهن خطور کنند:

  • کلمات حاکی از شک‌ها و تردید‌ها (چی می‌شود اگر …؟ اگر این کار را انجام داده باشم چی …؟ اگر این‌گونه بودم چی…؟)
  • تصاویر ذهنی (مثل خطور یک عکس یا تصویر ناگهانی در ذهن)
  • تکانه‌ها (یا میل ناگهانی برای انجام کاری)

معرفی بهترین کتاب ها در زمینه وسواس

1. کتاب رهایی از وسواس (راهنمای درمان این اختلال برای بیماران )

کتابی‌ است برای گرفتاران وسواسی که راهنمای بی نظیری در زمینه درک این بیماری است. این اثر کمک می کند که به راحتی بتوانید آن را حل کنید. این کتاب با استفاده از تکنیک های درمانی و ارائه رهنمودهای هوشمند به خانواده بیماران بزرگسال و کودکان در زمینه این اختلال کمک خواهد کرد. کتاب رهایی از وسواس، هم برای افراد وسواسی و هم برای متخصصان بالینی کاربردی است.

 

با کنترل کردن ذهنی چه کنیم؟

در درمان این اختلال هدف، رهایی کامل از شرّ وسواس‌ها نیست. (این نوع هدف‌گذاری مشکل شما را بدتر می‌کند.)، بلکه رهایی نسبی از وسواس‌ها مدنظر است. در این صورت برای رهایی از کنترل ذهنی باید این‌گونه باورها را کنار گذاشته یا به چالش بکشید: “من باید افکار وسواسی را کنترل کنم” یا “نباید افکار وسواسی به ذهن من بیایند.” این کتاب به شما کمک خواهد کرد با استفاده از تکنیک‌های رفتاری و شناختی اقدامات لازم را برای جلوگیری از برگشت این بیماری انجام دهید.

 

2. کتاب رهایی از افکار وسواسی

2. کتاب رهایی از افکار وسواسی

  • بخش اول: یادگیری درباره این اختلال
  • بخش دوم: برنامه خود راه بری
  • بخش سوم: کاربرد برنامه خود راه بری-در فرم های اختصاصی این اختلال
  • بخش چهارم: اختلال های همزمان، مسائل خانوادگی و کمک گیری

کتاب رهایی از افکار وسواسی به بررسی انواع این اختلال و تفکرات مزمن آن در افراد می‌پردازد. این کتاب با استفاده از راهنمایی های تئوری، عملی و تکنیک های کاربردی می تواند برای رفع این مشکل کمک کند. این کتاب مناسب برای دانشجویان روانشناسی و بیماران می باشد.

 

3. کتاب وسواس از پشت پنجره

3. کتاب وسواس از پشت پنجره

این کتاب برای نوجوانان نوشته شده است. ولی ما پیشنهاد می کنیم پدر مادرانی که با نوجوانان در ارتباط هستند حتما کتاب از پشت پنجره را مطالعه کنند. این کتاب درباره میتو نوشته شده است که دچار وسواس است. او خودش را در اتاق حبس کرده است. فقط همه چیز را از پشت پنجره نگاه می کند. او عادت دیگری دارد که همه چیز را در دفتری یادداشت می کند. چون دچار وسواس فکری است. آنچه این رمان را از بقیه رمان ها متمایز می کند شخصیت پردازی میتو و مشکلات شخصی او می باشد. وی برای حل معمای داستان تفکرات مزمن خود را کنار می گذارد.

 

4.کتاب آشنایی با وسواس و شیوه رهایی از آن:

از مفیدترین کتاب ها در زمینه وسواس می باشد. برای آشنایی مردم با این اختلال شایع نوشته شده است. این اثر به زبانی ساده اختلال وسواس فکری و عملی را بیان می کند. در این منبع می توانید با اختلال وسواسی فکری-عملی آشنا شوید. به علاوه ارتباط این اختلال را با دیگر اختلال های روانی می‌شناسید. همچنین شیوه رهایی از این بیماری و تاثیر مستقیم آن به روی خانواده، شغل و زندگی اجتماعی را بررسی می کنید. در ضمن نظریه های مختلف در خصوص این اختلال را نیز بیان می کند و در آخر به شما کمک می کند با استفاده از توصیه های عملی  این بیماری را درمان کنید.

5. کتاب وسواس ; برداشت ها و درمان رفتاری

همان طور که می دانیم راه اصلی درمان وسواس مبارزه با خود این اختلال و درمان رفتاری آن است. همچنین تغییر باورها و چهارچوب های ذهنی (تحت نظر روانشناس و اساتید) هم می تواند به این موضوع کمک کند. این کتاب با بیان نظریه های رفتاری و شناختی و همچنین عوامل زیستی به بررسی این موضوع با جزئیات زیاد می پردازد.

 

برای درمان چیکار کنیم؟

برخی افراد وسواسی برای درمان دنبال معجزه ای می گردند که یک باره اتفاق بیفتد و حالشان خوب شود. اما واقعیت این طور نیست. کسانی که دنبال معجزه درمان هستند، هیچوقت خوب نمی شوند. درمانگر راهنمای درمان است و راه درمان را نشان می دهد اما بهبودی وظیفه بیمار است. دیدگاهتان را عوض کنید. اگر می خواهید درمان شوید برای همیشه راحت طلبی را کنار بگذارید. به جایش خودتان را آماده کنید برای تحمل سختی هایی که در راه درمانتان پیش رو دارید.

 

شناخت دشمن درون

تا وقتیکه مطابق میل دشمن دورن رفتار کنید و خواسته هایش را اجابت کنید، آرام است و باعث آزارمان نمی شود. اما اگر بخواهید بر خلاف میلش عمل کنید و در جهت درمان گام بردارید دشمن درون خشمگین شده و از خودش دفاع می کند. چون موجودیتش به خطر می افتد. افکار وسواسی به ذهنتان هجوم می آورند تا جایی که برای آرام شدن به ناچار تسلیم صدای دشمن درون می شوید. درست در این هنگام روند درمان قطع می شود.

 

دو راهکار برای کنترل افکار در زمینه وسواس و اختلال آن

راهکار اول :« اگر می خواهید کمتر به آن فکر کنید، بیشتر به آن فکر کنید.» شما نه می توانید از این افکار وسواسی فرار کنید و نه می توانید مانع احساس اضطراب و ترس ناشی از آن ها شوید. ترس نیز در ذهن زاده می شود و برای غلبه بر آن بسیار اهمیت دارد که بپذیرید هیچ راه فراری نیست و باید با آن مواجه شوید.

راهکار دوم: این راه پیدا کردن دلیل ایجاد افکار وسواسی در این زمینه است. ریشه فکر وسواسی اضطراب درونی است. اضطراب درونی هم ناشی از تعارضات دورنی است. پس تا زمانی که تعارضات درونی خود را درمان نکنید، وسواس فکری شما از بین نخواهد رفت.

 

سخن آخر

در این مقاله کتاب هایی در زمینه وسواس معرفی کردیم. امیدوارم روزی برسد که دیگر هیچکس درگیر این اختلال مزمن و آزاردهنده نباشد. در نور و عشق پروردگار باشید.

با ما در ارتباط باشید در کانال تلگرامی کتابخانه فراسوی دانش 

 

ارسال نظر
https://slot-deposit-10rb.digitalcommons.nc.gov/
https://slot-deposit-qris.digitalcommons.nc.gov/
https://spadegaming.digitalcommons.nc.gov/
https://pg-soft.digitalcommons.nc.gov/
https://habanero.digitalcommons.nc.gov/
https://cq9.digitalcommons.nc.gov/
https://bonus-garansi-kekalahan.digitalcommons.nc.gov/