سلام ، به وبسایت کتابخانه فراسوی دانش خوش آمدید.

بهترین آثار عباس معروفی + زندگی نامه

بهترین آثار عباس معروفی + زندگی نامه

 

عباس‌معروفی، نویسنده شناخته شده ایرانی در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. وی دیپلم ریاضی فیزیک دارد اما تحصیلات خود را در رشته ادبیات دراماتیک در دانشگاه هنرهای زیبا تمام کرده است. وی توانست با انشار سمفونی مردگان به شهرت برسد. در این مقاله سعی داریم شما را با زندگینامه عباس معروفی و بهترین آثارش آشنا کنیم.

 عباس معروفی

عباس‌ معروفی در سال ۱۳۵۸ توانست هوشنگ گلشیری و سپس محمد سپانلو را نیز ملاقات کند و از آن‌ها چیز‌های زیادی بیاموزد. در نهایت در سال ۱۳۵۹ اولین داستان کوتاه خود را به نام روبه‌روی آفتاب منتشر کرد. او شاعر، نمایشنامه نویس، ناشر، روزنامه نگار نیز می‌باشد. در نهایت با انتشار سمفونی مردگان به شهرت رسید. این کتاب را می‌توانید در کتابخانه فراسوی دانش پیدا کنید.

 اقدامات عباس معروفی

عباس معروفی در سال ۱۳۶۶ به عنوان مدیر روابط عمومی، مدیر اجراهای صحنه‌ای، مدیر ارکستر سمفونیک تهران سبب به اجرا درآوردن تعداد زیادی کنسرت موسیقی در ایران شد. او بنیانگذار سه جایزه ادبی قلم زرین گردون، قلم زرین زمانه، جایزه ادبی تیرگان می‌باشد. همچنین وی یازده‌ سال در دبیرستان های خوارزمی و هدف تهران، ادبیات تدریس می‌کرد.

از دیگر اقدامات او تاسیس خانه کتاب صادق هدایت در خیابان کانت برلین بود. ماجرای تاسیس این خانه‌کتاب از این قرار است که صادق هدایت نویسنده بزرگ ایرانی تصمیم گرفت در این شهر کتاب فروشی تاسیس کند. او برای تاسیس آن از دوستی کمک خواست اما این خواسته عملی نشد. سرانجام صادق به عمر خود پایان داد. وی درخواست او را پس از گذشت هفتاد سال عملی کرد. سپس نام آن را هدایت گذاشت.

همسر عباس‌ معروفی

عباس معروفی سال‌ها پیش با اکرم ایوبی ازدواج کرد. اکرم ایوبی متولد تهران است اما فارغ التحصیل آکادمی هنر در آلمان است و کارهایی همچون تدریس نقاشی و برگزاری نمایشگاه انفرادی و گروهی انجام می‌دهد.

معرفی برترین آثار عباس معروفی

عباس معروفی را اکثرا با سمفونی مردگان می‌شناسند. او با این کتاب نه تنها در ایران بلکه در سطح بین الملل شناخته شد. این کتاب برنده جایزه بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ شد. کتاب سال بلوا  بعد از سمفونی مردگان کتاب بسیار مشهوری می‌باشد. این رمان بدون هیچ حاشیه‌ایی خواننده را مستقیم وارد داستان می کند. همین سبک خواننده را مجاب میکند که ادامه داستان را بخواند.

سمفونی مردگان

این کتاب از معروف‌ترین و بهترین آثار عباس معروفی است. این داستان روایت از زندگی خانواده تاجری است که مشکلات‌شان تمام نمی‌شود. سمفونی مردگان از چهار موومان ایجاد شده‌است که هر کدام زاویه دید متفاوت دارد.

این داستان مربوط به جنگ جهانی دوم می‌باشد و به موضوعاتی همچون جهل و ناآگاهی جامعه، حسادت، جنگ و عشق پرداخته‌است به دلیل شخصیت پردازی قوی خواننده به راحتی با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کند. این کتاب به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، کردی و ترکی ترجمه شده است. جالب است بدانید ابتدا کتاب با تفسیر سوره مائده شروع شده‌است:

قابیل گفت: من تو را البته خواهم کشت، هابیل در جواب گفت: مرا گناهی نیست که خدا قربانی پرهیزکاران را خواهد پذیرفت. اگر تو قصد کشتن مرا داشتی من هیچ‌وقت چنین قصدی برای تو نخواهم داشت، چراکه من از خدا می‌ترسم.

قسمتی از سمفونی مردگان با صدای عباس معروفی

رفتار آیدین با دیگران تفاوت داشت. دنیا را جدی‌تر از آن می‌دانست که دیگران خیال می‌کنند. آن شب فکر کردم از ترس دچار این حالت شده، اما بعدها به اشتباه خود پی بردم، و دانستم که درک او آسان‌تر از بوییدن یک گل است، کافی بود کسی او را ببیند.

من نمی‌دانم آیا مادرش هم او را به اندازه من دوست داشت؟ آیا کسی می‌توانست بفهمد که دوست داشتن او چه لذتی دارد، و آدم را به چه ابدیتی نزدیک می‌کند. آدم پر می‌شود. جوری که نخواهد به چیزی دیگر فکر کند. نخواهد دلش برای آدم دیگری بلرزد، و هیچ گاه دچار تردید نشود.

سال بلوا - عباس معروفی

سال بلوا

یکی دیگر از بهترین آثار عباس معروفی سال بلوا می‌باشد که در سال 1371 منتشر شد. او سه سال و نیم درگیر نوشتن سال بلوا بود. این کتاب یک رمان عاشقانه است اما به مضامین دیگری از جمله مرد سالاری، زن ستیزی و قدرت طلبی اشاره شده‌است. کتاب سال بلوا نگاه جامعه به زنان را نقد کرده‌است. این داستان مربوط به زمان جنگ جهانی دوم می باشد. این داستان در هفت شب اتفاق می افتد. یک شب راوی داستان، نویسنده است و شبی دیگر شخصیت داستان و این سبک تا پایان شب هفتم ادامه دارد.
نویسنده در ابتدا رمان سال بلوا را با ادای احترام به سیمین بهبهانی و سیمین دانشور به مادر خود تقدیم کرده‌است‌. از همین قسمت می‌توان فهمید مضمون اصلی داستان زنان ایرانی هستند.

 

قسمتی از سال بلوا

قرار بود کسی را‌ دار بزنند. کسی را که در جنگ شکست خورده بود. من نمی‌دانستم آن شخص کیست. سر شب که دیدم معصوم خانه نیست به خانه همسایه، رقیه دلال و نازو سرک کشیدم. سه مرد پیش آن‌ها بودند. رقیه دلال نازو را مجبور کرد با پیرمردی که آن جا بود بخوابد. معصوم تازگی با من کینه گرفته بود و من نمی‌دانستم چرا. من موقع عروسی‌ام چه آرزوها در دل داشتم و همه بر باد رفته بودند.

یادم می‌آید وقتی ازدواج کردم آن‌قدر معصوم دوستم داشت که یک ماه از خانه بیرون نیامدیم و با هم خوش بودیم. قبل از ازدواجم با معصوم، سروان خسروی از من خواستگاری کرد اما مادرم نپذیرفت. بعد از ازدواج از مادر دکتر معصوم جاجیم‌بافی یاد گرفتم. دکتر معصوم در بچگی از خانه فرار کرده و به تهران آمده و به شغل‌های مختلفی دست زده بود. بعدها همراه یک شازده قاجار به انگلیس رفته و طب خوانده و به سنگسر پیش مادرش برگشته بود.
وقتی با معصوم نامزد شده بودم، یک روز از خانه بیرون رفتم و حسینا در دکانش مشغول کوزه‌گری بود.

حسینا در حجره‌اش مجسمه‌ای از سر شیرین و فرهاد ساخته بود. باز هم به من گفت که دنبال برادرهایش سیاوشان و اسماعیل می‌گردد. او می‌دانست که دکتر معصوم به خواستگاری من آمده. من معصوم را دوست نداشتم و حسینا را می‌خواستم. وقتی به خانه رسیدم به مادرم گفتم. مادرم نپذیرفت.

جوایز

عباس معروفی جوایز بین‌المللی زیادی را دریافت کرده‌است. چراکه آثارش به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌است. اولین جایزه بین‌المللی خود (هلمن هامت) را به صورت مشترک با هوشنگ گلشیری در سال1996 بدست آورد.

همچنین در همین سال جایزه روزنامه نگار آزاده سال را از اتحادیه روزنامه نگاران‌ کانادا از آن خود کرد. جایزه بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سور کامپ برای رمان سمفونی مردگان در سال 2001 و جایزه بنیاد ادبی آرتولد تسوایگ در سال 2002 از دیگر افتخارات وی بوده‌است.

 

عباس معروفی - فراسوی دانش

 

معرفی برخی از آثار عباس معروفی

سمفونی مردگان

سال بلوا

فریدون سه پسر داشت

تماما مخصوص

روبروی آفتاب

آخرین نسل برتر

عطر یاس

شاهزاده برهنه

تاکجا با منی

دلی بای و آهو

نامه‌های عاشقانه و منظومه‌ی عین القضات و عشق

این سو و آن سوی متن

مجله موسیقی آهنگ

در نهایت

ما در فراسوی دانش و این مقاله، شما را با بهترین آثار عباس‌ معروفی آشنا کردیم. وی زندگی پرفراز و نشیبی داشته است که توضیح کامل آن در این مقاله نمی‌گنجد. به علاوه سعی کردیم برخی از آثار برتر او را معرفی کنیم. آیا تا به حال یکی از کتب های او را خوانده‌اید؟

با وجود برخی از خلاصه‌های این کتب برتر، کدام را به عنوان کتاب مورد نظر برای مطالعه در نظر گرفته‌اید؟ خوب است بدانید با سر زدن به کتابخانه‌ی فراسوی دانش می‌توانید به کتاب مورد علاقه‌تان دسترسی پیدا کنید. منتظر نظرات شما در رابطه با آثار برتر عباس معروفی هستیم.

 

ارسال نظر
https://slot-deposit-10rb.digitalcommons.nc.gov/
https://slot-deposit-qris.digitalcommons.nc.gov/
https://spadegaming.digitalcommons.nc.gov/
https://pg-soft.digitalcommons.nc.gov/
https://habanero.digitalcommons.nc.gov/
https://cq9.digitalcommons.nc.gov/
https://bonus-garansi-kekalahan.digitalcommons.nc.gov/