سلام ، به وبسایت کتابخانه فراسوی دانش خوش آمدید.

کمال‌گرایـی معطـوف به دیگـران

کمال‌گرایـی معطـوف به دیگـران

کمال‌گرایی معطوف به دیگران (other oriented perfectionism) یک هم‌پوشانی و یک قرابت (نزدیکی) با perfectionism narcissistic دارد.

درواقع narcissistic perfectionism معنی‌اش این است:

«من دوست دارم خودم خوب و بهترین باشم؛ ولی بسیار مهم و از آن مهم‌تر این است که افرادی‌ که اطراف من هستند آن‌ها هم باید بهترین باشند».

 

درواقع به این نوع کمال‌گرایی گاهی‌‌ اوقات dark forma perfectionism می‌گویند، یعنی کمال‌گرایی سیاه این با  هوش سیاه هم به نوعی مربوط است و در واقع با dark personality trithist و narcissism و آن احساس machiavellianism و psychopathy (رفتارهای ضد اجتماعی) همراه می‌شود، یعنی آنهایی که اطراف من هستند باید بهترین را ارائه بده دهند، اگر بهترین را ارائه نمی دهد بروند بمیرند بهتر است. یا کسی‌ که پیش من می‌آید سواد کافی ندارد، ظاهر جذابی ندارد، خانواده‌ی خیلی‌خوبی ندارد، من اصلا کوچک‌ترین بهایی به او نمی‌دهم.

 

خیلی‌ها معتقد هستند که به کمال‌گرایی سیاه در کتاب‌های کمال‌گرایی نباید بپردازیم و این را در مقوله machiavellianism, psychopathy و narcissism بررسی کنیم، چون بیشتر حرص خوردن این‌ها از خودشان نیست.

 

  1. خودشان را سرزنش نمی‌کنند که چرا وسیله من بهترین نیست؟
  2. چرا کاری‌که من ارائه دادم بهترین نیست؟

 

این‌ها بیش از حد از اطرافیانشان انتظار بهترین بودن را دارند. یک حس تمنا دارند. یک حس درخواست بیش‌ازحد دارند. استانداردهای بیش‌ازحد در دیگران می‌طلبند.

 

یک عده‌ای این را گفتند که نکند «کمال‌گرایی معطوف به خود» که در ما است؛ محصول والدینی باشد (به خصوص پدران) که other oriented perfectionism هستند، یعنی پدرانی‌که معتقد هستند تو در این خانواده رشد می‌کنی. فرزند من هستی، پس تو هم باید نمراتت دقیقا مثل نمرات من باشد. توهم باید خوشنامی که من دارم را داشته باشی. تو هم باید زندگی‌نامه‌ات، دستاوردهایت، از تاپ‌ترین‌ها باشد.

 

کمال‌گرایی قسمت سوم/ دکتر آذرخش مکری | روانپزشک

ارسال نظر
https://slot-deposit-10rb.digitalcommons.nc.gov/
https://slot-deposit-qris.digitalcommons.nc.gov/
https://spadegaming.digitalcommons.nc.gov/
https://pg-soft.digitalcommons.nc.gov/
https://habanero.digitalcommons.nc.gov/
https://cq9.digitalcommons.nc.gov/
https://bonus-garansi-kekalahan.digitalcommons.nc.gov/